Immortals_Mayas_KB_002.jpg

MILPA

Moja podróż, która w sumie trwała kilka lat, przez cały czas ocierała się o szamanizm. Jako dokumentalista, poszukiwałem ceremonii i rytuałów. Często brałem w nich udział. Podczas wielu z nich, nie można było fotografować.

Od dzieciństwa marzyłem o odkrywaniu starożytnych cywilizacji. Oczami wyobraźni podróżowałem po Peru i Andach. Chciałem dotknąć tego, co Inkowie oraz ich przodkowie stworzyli. 

Krok po kroku przygotowywałem się na to spotkanie. Uczyłem się hiszpańskiego, odkryłem pasję do fotografii i studiowałem archeologię Ameryki Południowej. Pełny pozytywnej energii spędziłem kilka miesięcy w Peru, realizując m.in. materiał dla National Geographic Polska o polskich odkryciach archeologicznych. Moje zainteresowania poszły dalej. Kolejne lata spędziłem w Meksyku i Gwatemali. 

peru_5935.jpg

ANDY

Moja podróż, która w sumie trwała kilka lat, przez cały czas ocierała się o szamanizm. Jako dokumentalista, poszukiwałem ceremonii i rytuałów. Często brałem w nich udział. Podczas wielu z nich, nie można było fotografować. W takich przypadkach zamiast uwieczniania sytuacji, tworzyłem portrety, z szacunkiem dla okoliczności.

Byłem cierpliwy. Większość fotografii powstała dzięki kierowaniu się intuicją i wielu nieprzypadkowym spotkaniom. 

Malutki pokoik w hoteliku w wiosce koło Teotihuacan w Meksyku. Kilkudniowe oczekiwanie na spotkanie. Wielogodzinne rozmowy z bohaterem. Kolejne dni i w końcu po gradobiciu, rzadko spotykanym o tej porze roku, powstaje portret w polu, nieopodal piramid. Warto było dźwigać przez dwa miesiące wielkoformatowego Sinara. 

LightKeeper_Milpa-005.jpg

NATIONAL GEOGRAPHIC POLSKA

 

Nagroda „Najlepsza edycja” za esej fotograficzny wśród wszystkich międzynarodowych artykułów redakcyjnych National Geographic w październiku 2017 r.

Milpa_National_Geographic_10
Milpa_National_Geographic_10
Milpa_National_Geographic_10
Milpa_National_Geographic_10

Znajomy kontaktuje mnie z Omarem, mazateckim szamanem od grzybów. Jadę do Huautla de Jiménez w Oaxaca. Oswajam się z przestrzenią. Trzy dni tworzę w głowie portret mojego bohatera. Biorę udział w ceremonii. Obraz znika. Pojawia się kolejny. Omar odbija w sobie obraz mnicha tybetańskiego. 

W międzyczasie zaczynam pracować nad projektem Korzenie, dotyczącym słowiańskich ceremonii i rytuałów. Spotykam ludzi, biorę udział w zamkniętych świętach. I po pewnym czasie odkrywam, że w Peru, Meksyku i w Polsce, może na całym świecie, istnieją te same korzenie. Różnice są powierzchowne: stroje, języki, wygląd zewnętrzny. Wewnątrz nas drzemią siły, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy. Zapomnieliśmy, że życie tętni wraz z porami roku i porami dnia. Jesteśmy bardziej związani z Ziemią niż ze światem, który o niej zapomina i kreuje wciąż nowe potrzeby i przyjemności. 

book_milpa-05990.jpg
book_milpa-05990.jpg

W Meksyku fotografowałem Majów, Mexicas (Azteków), Huicholi, Mazateków, Mixteków i Zapoteków. I za każdym razem zmieniałem się ja i zmieniały się moje aparaty. Być w drodze, to szukać siebie. Dlatego w książce Milpa, opublikowanej w formie pamiętnika, znajdują się zarówno zdjęcia z telefonu, lustrzanki cyfrowej, średniego, jak i wielkiego formatu. 

Immortals_Zapotecs_KB_005.jpg

KSIĄŻKA

Projektowi towarzyszy książka MILPA. Nawarstwiają się w niej zdjęcia z poszczególnych wyjazdów. Wspomnienia odżywają w nieoczekiwanych momentach. Doświadczenia jednych podróży wpływają na przebieg następnych. Zmieniają się aparaty i sposoby patrzenia. Czasem autor próbuje złapać coś w ramy definicji, czasem odnotowuje tylko luźną impresję. 

 

„Milpa” to zaproszenie do poznania – obcej kultury, samego siebie.

Cena książki MILPA: 50 zł. (+wysyłka 25 zł.)

 

Mecenasem projektu jest Nikon Polska.

  • Czarny Facebook Ikona
  • Black Instagram Icon
  • Czarny YouTube Ikona

© 2020 by Light Keeper

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Czarny YouTube Ikona